Ben jij al op de hoogte van het nieuwe asbest attest?

25/05/2022

Wetgeving

Vanaf 23 november 2022 is het asbest attest verplicht bij verkoop. Deze nieuwe regelgeving is ook geldig voor recht van vruchtgebruik, recht van erfpacht, opstalrecht of zakelijk recht van gebruik.

Dit attest is verplicht voor panden met bouwjaar 2000 of ouder en deze regelgeving geldt zowel voor residentieel als niet-residentieel vastgoed.
Let op!
Enkele belangrijke data op een rijtje:
- 23 november 2022 – Asbest attest verplicht bij verkoop residentieel en niet residentieel
- 1 januari 2025 – Verplichte informatieplicht voor gemeenschappelijke delen
- 31 december 2031 – Elke eigenaar van een constructie met bouwjaar 2000 of ouder moet beschikken over een asbest attest.
Volgens deze nieuwe regelgeving is een asbest attest 10 jaar geldig. Echter kan de geldigheidsduur worden ingekort tot 5 jaar wanneer er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico. Vergeet niet uw attest opnieuw te verlengen, aangezien de geldigheid van het attest automatisch vervalt.
Zijn er uitzonderingen voor gebouwen met gemeenschappelijke delen?
Bij gebouwen met gemeenschappelijke delen dient u twee asbest attesten voor te leggen. Één van de gemeenschappelijke delen en een andere van de individuele kavel. De informatieplicht voor de gemeenschappelijke delen zijn pas verplicht vanaf 1/01/2025.

Voor de verhuur van uw onroerend goed is geen asbest attest vereist.